unic-utrecht.nl

Kunst

Bij de kunstvakken gaat het vooral om experimenteren en doen! Bij onze kunstvakken krijg je naast vaste thema’s en technieken veel ruimte om je eigen interesses te verkennen. Op die manier krijg je een stevige basis mee én kun je je bezighouden met het aanscherpen van je talenten of juist nieuwe ervaringen opdoen. Door met aandacht elkaars werk te bekijken, krijg je inzicht in je eigen kwaliteiten en leerdoelen.

Opbouw

Op UniC zijn er drie kunstvakken: drama, muziek en beeldende kunst. In leerjaar 1 krijg je een half jaar elk kunstvak 90 minuten in de week. Zo ontdek je wat elk vak te bieden heeft. Aan het eind van het jaar kies je twee kunstvakken waar je mee verder gaat in leerjaar 2 en 3 en waarin je je verder wilt ontwikkelen. In de bovenbouw kun je ervoor kiezen om je in één van de kunstvakken verder te verdiepen, door een kunstvak als examenvak te kiezen.

Lees hieronder meer over de werkwijze bij drama, muziek en beeldende kunst en bekijk en beluister vooral het werk van de leerlingen!

Drama

Bij het vak Kunst Drama leer je presenteren, op het podium staan met lef, binnen een veilige omgeving jezelf ontwikkelen en transformeren. Je leert je fantasie de vrije loop te laten gaan en jezelf te verplaatsen in iemand anders. Aan bod komen bijvoorbeeld: fysiek theater, improvisatie, tekstbegrip en personageontwikkeling. In de onderbouw gaat drama meer over kennismaken met het vak en leren ontdekken wat er allemaal bij komt kijken. Hier ligt de focus op het leren durven en uitproberen. In de bovenbouw ga je steeds meer zelf je eigen project vormgeven, heb je meer invloed op jouw kunstproduct en kan jij bepalen wat je ermee wilt zeggen en hoe je dat wilt doen.

Reality Show: Qurantined
Coronatrailer

Muziek

Musiceren, presenteren en samenwerken leer je bij Kunst Muziek. Je werkt met online muziekprogramma's en op verschillende instrumenten. In leerjaar 1 word je per lessenserie aan de hand meegenomen om een basis te leggen voor deze vaardigheden en vanaf leerjaar 2 krijg je steeds meer vrijheid om je eigen projecten vorm te geven. Je leert hoe je je eigen projecten kunt opzetten en formuleert per project een einddoel.

Wanneer je kiest voor muziek in de bovenbouw krijg je allereerst les in muziektheorie om een gemeenschappelijke taal en basis te ontwikkelen en ben je vervolgens veel aan het musiceren in bandjes. In leerjaar 5 leer je een eigen nummer schrijven en uitvoeren en in leerjaar 6 zet je samen met een ander kunstvak een multidisciplinaire voorstelling op poten op een externe locatie. Alle projecten in de bovenbouw worden afgerond met een presentatieavond met publiek.

Muziek - Leerlingen in actie
Muziek - Leerlingen in actie

Beeldende kunst

Ontdekken doe je bij Kunst Beeldend. Je leert hoe je de ideeën in je hoofd zichtbaar kunt maken. Hierbij leer je experimenteren, je gaat aan de slag met verschillende materialen en leert verschillende technieken kennen. Jouw proces maak je zichtbaar in een dummy. Je leert in de onderbouw al snel hoe je eigen projecten op kunt zetten. Wil jij graag perspectieftekenen? Digitaal tekenen? Of wil je juist een film maken of een fotoserie? Alles mag binnen je eigen project. Op deze manier krijg jij de kans om je te ontwikkelen op een manier die bij jou past. In de bovenbouw krijg je hiernaast de mogelijkheid om samen met klasgenoten een expositie op te zetten.

Kunst Beeldend

Pak je potloden of stiften erbij en ga lekker aan de slag!

Online les handletteren

Online les handletteren

V-blok Kunstproductie

Bij het V-blok kunstproductie werk je samen met drama, muziek en beeldende vorming met als doel een gezamenlijke voorstelling te maken. Je kunt meedoen vanaf de tweede klas tot het jaar voordat je eindexamen gaat doen. Zo leer je dus meer over kunst maken met alle kunstdisciplines samen, maar leer je ook leerlingen uit verschillende leerjaren kennen en leer je met hen samen te werken. Je kunt kiezen of je verantwoordelijk wilt zijn voor een deel van de regie, stukjes muziek die passen bij een personage, decor, acteren, zingen of wat dan ook. Elk jaar is anders omdat de inbreng van de leerlingen bepalend is voor de uitkomst.